Ihmistä lähelle

Mondayna 29. Juneta 2020

Ihmistä lähelle   29.6.2020

Terveyskeskukseen illalla ja viikonloppuna? Yhteys terveysasemalle välittömäsi vuorokauden kaikkina aikoina? Eroon hammashuollon hoitojonoista? Moniammatillista tiimityötä ilman päällekkäisyyksiä mielenterveystyössä? Resurssia lasten ja nuorten mielenterveystyön matalan kynnyksen palveluihin? Utopiaa vai tulevaisuutta Päijät-Hämeessä?

Asukkaan, asiakkaan, perheiden, ikäihmisten, lasten -ja nuorten kannalta hyvinvointikuntayhtymän hallitus teki tänään merkittäviä päätöksiä. Päätöksiä, jotka toteutuessaan tuovat palvelut ihmistä lähelle. Päätimme mm. sotekeskushankinnasta ja alaikäisten erikoistuneesta perustason mielenterveys ja perheneuvolapalvelujen palvelumallista ja myös Nastolan sote-keskuksen hankesuunnitelmasta. Valitettavan vähän julkisuuteen ulottuneessa keskustelussa on oltu kiinnostuneita kuntalaisen asemesta perusterveydenhuollon yhteisyritys/sotekeskushankinnassa. Lain kiemurat, hallinto, business, organisointi, henkilöstöedut, puoluepolitiikka jne. ovat kirvoittaneet erilaisia kriittisiä kannanottoja yhteisen yrittämisen suunnitelmia vastaan. Yhtymän hallituksessa tehtäväni päättäjänä on kuitenkin ensisijaisesti ajatella palvelujen käyttäjää ja niiden maksajaa vallitsevan reaalitodellisuuden puitteissa.

Sekä perusterveydenhuollon kehittäminen yhteisyrityksen myötä että lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden uudistaminen ovat ASIAKASKESKEISYYS-loikkia. Jos uudistukset toteutuvat, palvelut ovat monin tavoin tarkoituksenmukaisempia ja saavutettavampia kuin aiemmin. Tavoitteena on Suomen paras perusterveydenhuolto. Osaamisen yhdistäminen, yhteinen yrittäminen kuntalaisen parhaaksi ovat uudistusten motivaatiotekijä. Voimme saavuttaa TASA-ARVOA maakunnallisesti ja ikäryhmittäin. Myös kuilu työterveyshuollon ja perusterveydenhuollon välillä kapenee tuntuvasti uudistusten myötä. Yhtymäkokous ottaa kehitysaskelmiimme kantaa elokuussa.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen on ollut osaltaan motivoimassa minua pitkiin päiviin kuntapolitiikan parissa. Ensimmäisen kerran poliittisen urani aikana nyt on tuntuva ja konkreettinen mahdollisuus saada peruspalveluihin rakenteellisia uudistuksia, jotka parantavat palvelujen saatavuutta kustannustehokkaasti. Yhtymän budjetti on tasapainossa, vaikkakin tiukka. Voimme kuitenkin rakenteellisilla uudistuksilla parantaa palveluita. 29.6.2020 hallituksen kokouksen päätöksiin voi tutustua:  https://www.phhyky.fi/fi/yhtyma/esityslistat-ja-poytakirjat/

Valtakunnallinen soteratkaisu on ehkä tulossa. Olemme maakunnassa kuitenkin hyvässä tilanteessa nyt, koska olemme lähteneet kehittämään itse. Ilman tätä kehittämistä emme kykenisi järjestämään toimivia palveluita tilanteessa, jossa kuntien maksukyky heikkenee ja palveluiden tarve kasvaa. Valtakunnan sote ei toteutuessaankaan tuo alueemme palveluihin lisäresurssia. Vastuu kehittämisestä on meillä tässä ja tänään vallitsevan lainsäädännön puitteissa.

Sari Niinistö

PhHykyn hallituksen varapj, kaupunginvaltuutettu Lahti (kok.)

 

 

 

 

 

 

Avainsanat:

Talousmietteitä 2020

Fridayna 4. Septemberta 2020

Raino Juvakka kirjoitti 4.9 Ess, että ei luopuisi teatterista eikä kirjastoista. Minäkin olen kirjastojen suurkuluttaja ja teatterikin on mieluista. En olisi ollenkaan iloinen näiden toimintojen supistumisesta. Elämme kuitenkin nyt valtakunnassa ja kaupungissamme poikkeuksellista aikaa ja silloin on pystyttävä tekemään rohkeita tekoja ja luopumaan myös itselle tärkeistä asioista.

Kaupunginvaltuuston seminaarissa 19.8. keskusteltiin Lahden kaupungin taloudellisesta ahdingosta, kriisitilanteesta. Talousvajetta on n.60 miljoonaa. Käytin tilaisuudessa puheenvuoron, jonka ydin oli, että tällaisessa tilanteessa tulee katsoa kaikkea ei-lakisääteistä toimintaa ennakkoluulottoman kriittisesti. Tarvitsemme kaupunkiin muutosohjelman, rakenneuudistuksen ja myös siihen liittyvän yt-menettelyn. Hallinnon uudistus ja palveluverkon karsinta kokonaisvaltaisesti ja kaupunkitasoisesti on tarpeen. Heitin puheenvuorossani esimerkkejä ns. kriittisen lakisääteisen toiminnan ulkopuolelta eli tarvitsemmeko välttämättä omaa teatteria tai mittavaa kirjastoverkkoa. Nämä Ess poimi uutisointiinsa.

Koulutus ja sotepalvelut ovat suurimmat kuluerät, mutta hyvin toimiessaan myös investointeja. Poikkeustilanteessa näen keskeisenä, että näistä asioista huolehditaan, vaikka muuta pitäisikin vallitsevissa oloissa karsia. Kuntien heikon taloustilanteen vuoksi olemme yhtymässä joutuneet karsimaan myös kaikkein heikoimmassa asemassa olevien palveluista mm. ikäihmiset, päihde, mielenterveys ja sosiaalipalvelut. Tässä taloustilanteessa meillä ei voi kaupunginkaan budjetissa olla mitään pyhää, emmekä voi laittaa toivoamme pelkästään tulopuoleen. Elinvoimainvestointien mahdolliset hyödyt näkyvät pidemmällä aikavälillä, jos näkyvät. Tarvitsemme Lahden kaupunkiin ”saneerausohjelman, sellaisen, jota PhHykyltä edellytettiin ja se myös toteutettiin.

Laitan toivoni talousarviokäsittelyssä ns. jatkokierroksiin; kaupunginhallituksen, kaupunginjohtajan ja valtuuston käsittelyyn. Lautakunnissa ei ole kyetty löytämään juustohöyläyksellä tarvittavia säästöjä. Toivottavasti kh pj Sirkku Hilden ottaa kopin ja valtuustolle esitellään sellainen malli, joka ei perustu vanhojen höyläyksille vaan rohkeille uudistuksille. Vihervasemmalla kyntävälle kaupungillemme on vaikeaa löytää mitään karsittavaa, koska vaalit ovat tulossa. Uskon kuitenkin, että kaupunkilaiset arvostavat sitä, että veroprosenttimme ei nouse kohtuuttomaksi ja sen tavoitteen täyttyminen edellyttää rohkeaa politiikkaa. Arvokeskustelua on käytävä ja sen on todellakin johdettava kriisikaupungin toimenpiteisiin.

 

Tässä tilanteessa on syytä kysyä, voimmeko olla sekä ympäristö, kulttuuri, liikunta, lapsiystävällinen, opiskelu jne. kaupunki? Selviytymisen kärjet on nyt harkittava. Lahden vahvuudet ovat sijainti ja luonto/ympäristö. Niiden kärkien toimivien lakisääteisten peruspalveluiden lisäksi pitäisi riittää, kunnes pääsemme taloudellisesti pinnalle. Juvakan mielestä kaupunginvaltuuston arvostus kärsii 19.8 puheenvuoroni vuoksi. Minun mielestäni valtuuston arvovalta on koetuksella ellemme löydä reittiä ulos tästä talousahdingosta.

 

 

Avainsanat:

Tilapäinen valiokunta- toverituomioistuin

Mondayna 5. Octoberta 2020

Ohessa kannanottoni tänään 5.10 käsiteltävään valtuustoaloitteeseen: Tilapäisen valiokunnan perustaminen:

”Onko luottamus ja sitä kautta edellytykset valtuuston valitsemien tehtävien hoitoon edelleen olemassa valtuutettu Francis McCarronin ja varavaltuutettu Terttu Pohjolaisen osalta?”

Osa salissa istuvista ei näköjään ymmärrä tai halua ymmärtää, että Hyvinvointikuntayhtymällä on palveluissa vahva järjestämisvastuu. Omistajaohjauksen tulisi tarkoittaa talousraamikeskustelua ja palvelusopimuksien jumppaamista. Omistajaohjaus on kuitenkin käytännössä ihan jotain muuta, operatiivista askartelua ja myös sivusta johtamista. Yhtymän on kannettava maakunnallinen vastuu palveluista. Olen kuullut useasta suusta, että kaupungintalolla käytetään päivittäin paljon aikaa sekä Lahden viranhaltijoiden että poliitikkojen toimesta yhtymän asioiden puimiseen ja erilaisten varjoesitysten luomiseen yhtymän järjestämisvastuulla olevista asioista. Yhtymä on parantanut juoksuaan jatkuvasti vahvan johtajistonsa ansiosta. Samaan aikaan Lahden kaupungin talous on sukeltamassa muista kuin sote- syistä. Jos yhtymän päättäjiin ja johtoon ei ole luottamusta, meidät on erotettava. Jos on luottamusta, sotepuuhastelut on kunnantaloilla lopetettava ja kyettävä keskustelemaan isoista, strategisista linjoista.

Me keskustelemme nyt itse asiassa siitä, että demarien arvovaltaa Lahdessa on loukattu. Meidän pitäisi keskustella siitä, mitä on omistajaohjaus, oliko yhtymäkokousmalli sittenkään perusteltu, jos oli, miten toimii perussopimus ja pitäisikö sitä kenties muuttaa?

Yhteisyritys on ollut poliittisesti kiihottava kohtuullisen pieni yksityiskohta yhtymän valtavassa toimintakentässä. Poliittinen vastustus asialle saa tragikomedisen huipennuksen tänä iltana valiokuntaesityksen muodossa. Lahti on antanut omistajaohjauksena tiukan talousraamin yhtymälle. Yhtymässä on ryhdytty ennakkoluulottomasti toimeen palvelujen turvaamiseksi ja parantamiseksi ilman että kustannukset nousisivat. Lahti ohjasi kuitenkin yksittäisessä yritysasiassa vasemmistovetoisesti yhtymää ideologiaan perustuen. Kun Francis ja Terttu eivät tähän suostuneet, halutaan rankaista heitä, jotka kuuntelivat mielummin omantuntonsa ääntä kuin epäjohdonmukaista omistajaohjausta.

”Kosto, kauna ja kateus”- kolmen K:n voima vie tätä valiokuntakuntahanketta eteenpäin. Kulutetaan veronmaksajien rahaa ja päättäjien aikaa epäoleellisiin asioihin. Omaa harkintaa on aiemminkin yhtymäkokouksessa voinut kuunnella ilman erottamisvaateita kaikista luottamustehtävistä, viittaan aiempiin kokouksiin ja useisiin puolueisiin. Miksi juuri nyt, tehokkaampia ja saavutettavampia sote-palveluita edistäneet poliitikot ovat löysässä hirressä? Uskallan aprikoida todellisia syitä ääneen. Kokoomus on kirosana joillekin tässä salissa. Taloustietoisuus, monituottajuus, ihmisten valintoja kunnioittava politiikka ja ennakkoluulottomat ratkaisut eivät sovi kaikille. Vasemmalla puolella on myös hampaankolossa Francista kohtaan asioita, joilla ei ole mitään tekemistä yhteisyrityksen tai politiikan kanssa. Hampaankoloja ei riittänyt puhdistamaan oikeudenkaan päätökset, nyt halutaan ottaa oikeus omiin käsiin.  KD saattaa kantaa kaunaa Tertun menettämisestä. Nämä seikat kiedotaan nyt valiokunnan muotoiseen inkvisitioon.

Katsokaa aloitteen allekirjoittaneita. Hävettää, hämmentää ja pelottaa. Jyväskylässä käytetään valiokuntaa murhasta epäiltyjen saamiseksi pois luottamustehtävistä. Lahdessa halutaan rangaista henkilöitä, jotka ovat halunneet turvata kuntalaisille paremmat terveyspalvelut ja he kuuluvat allekirjoittajien mielestä väärään puolueeseen.

 

 

 

Avainsanat:

Puhe talousarviovaltuustossa 24.11.2020

Tuesdayna 24. Novemberta 2020

Monissa talousarviovaltuustoissa kaupungin talouden tasapainottomuuden syitä ja syntipukkeja on haettu hyvinvointikuntayhtymästä. Tilanne on muuttunut- kaupungin talous synkkenee sen omien toimien tai toimettomuuden vuoksi. Nyt tulisi meidän pystyä samaan, mitä yhtymältä odotettiin- taittaa kasvukertoimet pysyvillä rakennemuutoksilla, mutta se ei ole osoittautunut helpoksi.

Yhtymän talouden tasapainottumisen taustalla ovat realistinen talousarvio, yt-toimenpiteiden onnistuminen, muutosohjelma ja integroidun soteyhtymän tehokkuus. Muutosohjelma ei ole säästö tai leikkausohjelma, vaan ohjelma kustannusten kasvun hillitsemiseksi ja rakenteiden muuttamiseksi. Lisäksi yhtymän hallituksella on kunta- ja puoluerajoista riippumatta ollut yhteinen näky ja sitoutuminen kustannuksia hillitseviin toimiin. Olemme tehneet vaikeita päätöksiä tietoisina siitä, että kunnat odottavat meiltä talouden hallintaa. Talousarvio on n.9m e ylijäämäinen tammi-syyskuun ajalta ja yhtymän talouden ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisena tai parempana. Henkilöstötyövuosien määrä on laskenut yli 290 viime vuodesta. Sopeuttamistoimet ovat onnistuneet hyvin ja kaiken keskellä olemme pystyneet antamaan myös lupauksen paremmista palveluista mm. perusterveydenhuollossa, lasten, nuorten ja perheiden palveluissa. Olemme tehneet isoja rakenteellisia uudistuksia samaan aikaan kun talous on kääntynyt oikeisiin asemiin. Henkilöstö yhtymässä on ollut lujilla, mutta ymmärrystä yhteiseen tekemiseen on löytynyt.

Yhtenä yhtymän toiminnan joustavoittajana on monituottajamalli. Yhtymän päätöksenteossa mm. palveluseteleiden käyttäminen järjestämisessä ei ole tuottanut mitään poliittista kiihkoa. Olemme hallituksessa täysin yksituumaisesti siirtyneet monilla sektoreilla seteleiden varaan. Palveluseteli on merkittävä ostopalvelujen järjestämistapa. Yhtymä käyttää seteleihin tänäkin vuonna n.52 miljoonaa euroa.

Näistä lähtökohdista on vaikea ymmärtää tässä valtuustosalissa ja mm. sivistyslautakunnassa käytävää asenteellista keskustelua varhaiskasvatuksen järjestämisestä palvelusetelin avulla. On asetettu 30% kattoraja yksityiselle varhaiskasvatukselle. Kaupunginhallituksen esityksessä rajaa esitetään nostettavaksi 35% . Sekin on keinotekoinen linjaus, mutta tyhjää parempi. SDP, vasemmisto ja vihreät vastustavat tämän rajan nostamista. Se ei todellakaan ole palveluiden käyttäjien ja veronmaksajien etu.

Kh käsittelyssä pohjaesitykseen jäi säästöesitys varhaiskasvatuksen palvelusetelistä. Säästöksi palvelusetelikustannuksissa on arvioitu n. 137 000 euroa ja se tarkoittaisi laskennallisesti palvelusetelikorvauksen laskemista n. 20 eurolla/lapsi/kk tai muita kustannuksia aiheuttavien palvelusetelisääntökirjan ehtojen tarkistamista. Tätä ei kokoomuksen ryhmä voi hyväksyä. Palveluseteleillä varhaiskasvatuksen järjestäminen säästää mm. kaupungin omia investointikustannuksia.

Kaupunkimme päättäjät ovat päätymässä tässä talousarviossa vain kosmeettiseen kohentamiseen. Odotukset elinvoimainvestointien kaikkea syleilevän hyvän synnyttämisestä ei ole realismia. Yliopisto- ja ympäristöasiat ja muut elinvoimainvestoinnit ovat toki tärkeitä, mutta eivät riitä kannattelemaan ikääntyvää ja syrjäytyvää kaupunkiamme. Tarvitaan isoja muutoksia perusotteessamme talouden hallitsemiseksi. Vaikeat päätökset on nyt jätetty vaalien jälkeiseen aikaan ja tuleville päättäjille. Kaupungissa ei ole ryhdytty koko kaupunkia koskevaan organisaatiouudistukseen ja yt-menettelyihin, vaikka tiedetään että tiloissa ja henkilöstössä ovat suurimmat eurot ja tehostamisen paikat. Sen sijaan keskustelemme siitä, nipistämmekö sieltä ja täältä kaikki entinen kuitenkin säilyttäen. Jokainen valtuutettu voisi vaikka ensi alkuun miettiä miten kaupungin rahoja käyttäisi tai olisi käyttämättä ja kuinka paljon velkaa ottaisi, jos rahat olisivat omia.

 

 

Avainsanat:

4.12.2017

Puheenvuoro talousarviovaltuustossa 4.12.2017 Mitä sinä teet kun henkilökohtainen taloudellinen...

14.11.2017

Hyvinvointiyhtymän hallitus käsitteli eilisessä kokouksessaan psykososiaalisten palveluiden toiminnan...

10.11.2017

Hyvinvointiyhtymän toiminnan ja talouden suunnitelmat v.2018 ja lähivuosina tähtäävät...

6.2.2017

Muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä palvelut koskettavat tällä hetkellä arviolta 1,6...

28.11.2016

On erinomainen asia, että palveluseteli päivähoidossa on vihdoin etenemässä. Tein 15.4.2013...

1.11.2016

All Hallows Eve on rantautunut voimakkaasti Suomeen. Syksyn synkkyys poistuu suomalaisilla kurpitsalyhtyjen,...

7.9.2016

Niinistö, S.(2016) Sukupuolten välinen tasa-arvo Suomessa ? toteuma, kokemus vai...

3.9.2016

Olen kirjoittanut vähän politiikasta ryhmästä eroamiseni jälkeen. Se ei kuitenkaan tarkoita...

18.12.2015

Mediatiedote - Sari Niinistön ilmoitus 17.12.2015 Ilmoitan eroavani Kansallisen Kokoomuksen Lahden...

17.4.2015

Olen tehnyt kampanjani osalta 2 strategista päätöstä. Rahoitan itse kampanjani. Tukea olen saanut...