Terveyskioski

Thursdayna 11. Marchta 2010

Tänään vietettiin Lahdessa kauppakeskus Triossa terveyskioskin avajaisia. Lahti avasi ensimmäisenä suurena kaupunkina matalan kynnyksen palvelupisteen, jonne voi marssia ilman ajanvarausta. Kioski tarjoaa monipuolisia terveydenhuollon ammattilaisten palveluita helposti, nopeasti ja joustavasti - neuvoja ja apua saa juuri silloin kun itselle sopii. Kioski palvelee aluksi kolmen henkilön resurssein ja tarkoitus on koko ajan päivittää ja kehittää toiminta-ajatusta. Kuntalaisten kanssa vuorovaikutuksessa syntyneet toiminnot ovat tervetulleita. Henkilökohtaisesti näen suurena mahdollisuutena yhteistyön järjestöjen ja yhdistysten kanssa - erilaiset teemapäivät ja kampanjat eri aihealueisiin liittyen ovat tärkeitä. Kioskin yksi tärkeimmistä tavoitteista on osallistaa ja aktivoida ihmisiä huolehtimaan itsestään ja läheisistään. Samalla tietenkin pienet rutiininomaiset toimenpiteet tulevat hoidettua vaivattomasti. Kioskista on sähköiset yhteydet perusterveydenhuollon muihin toimijoihin, joten toiminta on vaivatonta ja yhteistyön mahdollisuudet hyvät. Kioskia voivat käyttää kaiken ikäiset kaupunkilaiset. Iäkkäät ihmiset ovat ehkä päivisin suurin käyttäjäryhmä. Nuoriso voi poiketa iltapäivällä tai illalla kaupungilla liikkuessaan. Myös epäsäännöllistä työtä tekevät, pitkää päivää painavat yrittäjät, kotiäidit lapsineen, työttömät, töissä käyvät ruokatunnillaan.....asiakaskunta on rajaton ja rajoittamaton. Kaikille ovat ovet avoinna. Sosiaali- ja terveystoimiala ja Sitra mahdollistavat tässä hankkeessa lahtelaisille terveyspalvelut aivan uudessa ympäristössä. Olen valtavan iloinen tästä hankkeen nopeasta toteumasta Lahdessa. Toivon lämpimästi hankkeesta olevan iloa ja hyötyä mahdollisimman monelle kaupunkilaiselle. Kioskilla on myös symbolisesti merkittävä merkitys. Hanke konkretisoi uudenlaista ajattelua terveyspalveluissa, asioita voi, saa ja pitää tehdä ennakkoluulottomasti.

Avainsanat:

terveyspalvelut