Olen osallistunut viljaverstas- työskentelyyn viimeisen vuoden aikana ja olen päässyt lähemmäksi viljelijän ja vilja-alan arkea. Samalla olen ollut mukana edustamassa kuluttajanäkökulmaa perheenäitinä ja suomalaisena kuluttajana. Vierumäellä olleessa seminaarissa keskusteltiin suomalaisen viljan merkityksestä - monesta eri näkökulmasta. Seminaarissa pohdittiin mm. sitä, mitä suomalaisilla pelloilla tulevaisuudessa kasvaa ja mikä on suomalaisen viljan imago?
Kuluttajan arkikäyttäytyminen ja asenteet ovat ratkaisevassa asemassa myös silloin, kun valitaan päivittäistä leipää ja viljaa eri tarkoituksissaan. Leipomon näkökulmaa edustanut viipurilaisen kotileipomon puheenvuoron käyttänyt Teppo Ylä-Hemmilä kysyi osuvasti: "Leivotaanko Suomessa vai suomalaisesta viljasta? On kyse arvo ja talousasiasta. Leipomoiden kannalta oleellinen valinta tehdään arvopohjalta."
Markkinatalouden sääntöihin kuuluu, että kuluttaja saa sitä mitä haluaa...Arvovalintojen edessä olemme kuluttajina joka päivä. Jos haluan kotimaista viljaa leipääni, minun on valistuneena ostajana tiedettävä/tiedusteltava mistä viljasta leipäni on leivottu. Kaikki suomalaisen oloinen ei sitä välttämättä ole. Suomen suosituimmat ruisleivät on nekin leivottu muusta kuin suomalaisesta viljasta. Kaupassa ne tuotteet, joita ostetaan eniten, saavat jatkossakin parhaat markkinapaikat....Kuluttajan vastuu on siis suuri. Tiedostamisesta ja omien arvojensa tunnistamisesta kaikki lähtee. Voidaan tietysti kysyä, onko sillä merkitystä mistä vilja tulee? Mielestäni on...maku, työllisyys, kannustavuus ja arvomerkityksessä. Lähiruoka on arvoiltaan enemmän kuin halpa/halvin hinta. Markkinataloudessa piilee siis suuri mahdollisuus, joka on kätketty meihin kuluttajiin. Saamme niitä asioita, joita osasimme arvostaa.
Linkkejä
Tätä leipää suomalaiset syövät (Uusi Suomi)
Yötyö nostaa suomalaisen leivän hintaa (HS)
Keskustelua suomalaisen leivän hinnasta
Uusimpia artikkeleita leivän hinnan noususta (Uusi Suomi)