12.5.2008

Psykiatria seksikkääksi Mediaseksikkyyttä psykiatrialla on  liikaakin, uutiset julkkisten...

5.5.2008

Koti, uskonto ja isänmaa

2.5.2008

Kyllä Ranta-Kartanon kaavalle

18.4.2008

Tänään on ollut hyvä päivä. Ei silti, että olisi tapahtunut mitään ...

6.4.2008

Suomalaiset ovat työhönsä sitoutunutta kansaa. Niin tulee ollakin, mutta kaikilla asioilla on...

30.3.2008

Olin perheeni kanssa lauantaina 29.3 hyvinvointimessuilla Lahden messuhallissa. Aurinkoinen sää varmasti vaikutti...

24.3.2008

Liikkumaan Lahti

Ihmistä lähelle

Mondayna 29. Juneta 2020

Ihmistä lähelle   29.6.2020

Terveyskeskukseen illalla ja viikonloppuna? Yhteys terveysasemalle välittömäsi vuorokauden kaikkina aikoina? Eroon hammashuollon hoitojonoista? Moniammatillista tiimityötä ilman päällekkäisyyksiä mielenterveystyössä? Resurssia lasten ja nuorten mielenterveystyön matalan kynnyksen palveluihin? Utopiaa vai tulevaisuutta Päijät-Hämeessä?

Asukkaan, asiakkaan, perheiden, ikäihmisten, lasten -ja nuorten kannalta hyvinvointikuntayhtymän hallitus teki tänään merkittäviä päätöksiä. Päätöksiä, jotka toteutuessaan tuovat palvelut ihmistä lähelle. Päätimme mm. sotekeskushankinnasta ja alaikäisten erikoistuneesta perustason mielenterveys ja perheneuvolapalvelujen palvelumallista ja myös Nastolan sote-keskuksen hankesuunnitelmasta. Valitettavan vähän julkisuuteen ulottuneessa keskustelussa on oltu kiinnostuneita kuntalaisen asemesta perusterveydenhuollon yhteisyritys/sotekeskushankinnassa. Lain kiemurat, hallinto, business, organisointi, henkilöstöedut, puoluepolitiikka jne. ovat kirvoittaneet erilaisia kriittisiä kannanottoja yhteisen yrittämisen suunnitelmia vastaan. Yhtymän hallituksessa tehtäväni päättäjänä on kuitenkin ensisijaisesti ajatella palvelujen käyttäjää ja niiden maksajaa vallitsevan reaalitodellisuuden puitteissa.

Sekä perusterveydenhuollon kehittäminen yhteisyrityksen myötä että lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden uudistaminen ovat ASIAKASKESKEISYYS-loikkia. Jos uudistukset toteutuvat, palvelut ovat monin tavoin tarkoituksenmukaisempia ja saavutettavampia kuin aiemmin. Tavoitteena on Suomen paras perusterveydenhuolto. Osaamisen yhdistäminen, yhteinen yrittäminen kuntalaisen parhaaksi ovat uudistusten motivaatiotekijä. Voimme saavuttaa TASA-ARVOA maakunnallisesti ja ikäryhmittäin. Myös kuilu työterveyshuollon ja perusterveydenhuollon välillä kapenee tuntuvasti uudistusten myötä. Yhtymäkokous ottaa kehitysaskelmiimme kantaa elokuussa.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen on ollut osaltaan motivoimassa minua pitkiin päiviin kuntapolitiikan parissa. Ensimmäisen kerran poliittisen urani aikana nyt on tuntuva ja konkreettinen mahdollisuus saada peruspalveluihin rakenteellisia uudistuksia, jotka parantavat palvelujen saatavuutta kustannustehokkaasti. Yhtymän budjetti on tasapainossa, vaikkakin tiukka. Voimme kuitenkin rakenteellisilla uudistuksilla parantaa palveluita. 29.6.2020 hallituksen kokouksen päätöksiin voi tutustua:  https://www.phhyky.fi/fi/yhtyma/esityslistat-ja-poytakirjat/

Valtakunnallinen soteratkaisu on ehkä tulossa. Olemme maakunnassa kuitenkin hyvässä tilanteessa nyt, koska olemme lähteneet kehittämään itse. Ilman tätä kehittämistä emme kykenisi järjestämään toimivia palveluita tilanteessa, jossa kuntien maksukyky heikkenee ja palveluiden tarve kasvaa. Valtakunnan sote ei toteutuessaankaan tuo alueemme palveluihin lisäresurssia. Vastuu kehittämisestä on meillä tässä ja tänään vallitsevan lainsäädännön puitteissa.

Sari Niinistö

PhHykyn hallituksen varapj, kaupunginvaltuutettu Lahti (kok.)

 

 

 

 

 

 

Avainsanat:

Talousmietteitä 2020

Fridayna 4. Septemberta 2020

Raino Juvakka kirjoitti 4.9 Ess, että ei luopuisi teatterista eikä kirjastoista. Minäkin olen kirjastojen suurkuluttaja ja teatterikin on mieluista. En olisi ollenkaan iloinen näiden toimintojen supistumisesta. Elämme kuitenkin nyt valtakunnassa ja kaupungissamme poikkeuksellista aikaa ja silloin on pystyttävä tekemään rohkeita tekoja ja luopumaan myös itselle tärkeistä asioista.

Kaupunginvaltuuston seminaarissa 19.8. keskusteltiin Lahden kaupungin taloudellisesta ahdingosta, kriisitilanteesta. Talousvajetta on n.60 miljoonaa. Käytin tilaisuudessa puheenvuoron, jonka ydin oli, että tällaisessa tilanteessa tulee katsoa kaikkea ei-lakisääteistä toimintaa ennakkoluulottoman kriittisesti. Tarvitsemme kaupunkiin muutosohjelman, rakenneuudistuksen ja myös siihen liittyvän yt-menettelyn. Hallinnon uudistus ja palveluverkon karsinta kokonaisvaltaisesti ja kaupunkitasoisesti on tarpeen. Heitin puheenvuorossani esimerkkejä ns. kriittisen lakisääteisen toiminnan ulkopuolelta eli tarvitsemmeko välttämättä omaa teatteria tai mittavaa kirjastoverkkoa. Nämä Ess poimi uutisointiinsa.

Koulutus ja sotepalvelut ovat suurimmat kuluerät, mutta hyvin toimiessaan myös investointeja. Poikkeustilanteessa näen keskeisenä, että näistä asioista huolehditaan, vaikka muuta pitäisikin vallitsevissa oloissa karsia. Kuntien heikon taloustilanteen vuoksi olemme yhtymässä joutuneet karsimaan myös kaikkein heikoimmassa asemassa olevien palveluista mm. ikäihmiset, päihde, mielenterveys ja sosiaalipalvelut. Tässä taloustilanteessa meillä ei voi kaupunginkaan budjetissa olla mitään pyhää, emmekä voi laittaa toivoamme pelkästään tulopuoleen. Elinvoimainvestointien mahdolliset hyödyt näkyvät pidemmällä aikavälillä, jos näkyvät. Tarvitsemme Lahden kaupunkiin ”saneerausohjelman, sellaisen, jota PhHykyltä edellytettiin ja se myös toteutettiin.

Laitan toivoni talousarviokäsittelyssä ns. jatkokierroksiin; kaupunginhallituksen, kaupunginjohtajan ja valtuuston käsittelyyn. Lautakunnissa ei ole kyetty löytämään juustohöyläyksellä tarvittavia säästöjä. Toivottavasti kh pj Sirkku Hilden ottaa kopin ja valtuustolle esitellään sellainen malli, joka ei perustu vanhojen höyläyksille vaan rohkeille uudistuksille. Vihervasemmalla kyntävälle kaupungillemme on vaikeaa löytää mitään karsittavaa, koska vaalit ovat tulossa. Uskon kuitenkin, että kaupunkilaiset arvostavat sitä, että veroprosenttimme ei nouse kohtuuttomaksi ja sen tavoitteen täyttyminen edellyttää rohkeaa politiikkaa. Arvokeskustelua on käytävä ja sen on todellakin johdettava kriisikaupungin toimenpiteisiin.

 

Tässä tilanteessa on syytä kysyä, voimmeko olla sekä ympäristö, kulttuuri, liikunta, lapsiystävällinen, opiskelu jne. kaupunki? Selviytymisen kärjet on nyt harkittava. Lahden vahvuudet ovat sijainti ja luonto/ympäristö. Niiden kärkien toimivien lakisääteisten peruspalveluiden lisäksi pitäisi riittää, kunnes pääsemme taloudellisesti pinnalle. Juvakan mielestä kaupunginvaltuuston arvostus kärsii 19.8 puheenvuoroni vuoksi. Minun mielestäni valtuuston arvovalta on koetuksella ellemme löydä reittiä ulos tästä talousahdingosta.

 

 

Avainsanat:

Tilapäinen valiokunta- toverituomioistuin

Mondayna 5. Octoberta 2020

Ohessa kannanottoni tänään 5.10 käsiteltävään valtuustoaloitteeseen: Tilapäisen valiokunnan perustaminen:

”Onko luottamus ja sitä kautta edellytykset valtuuston valitsemien tehtävien hoitoon edelleen olemassa valtuutettu Francis McCarronin ja varavaltuutettu Terttu Pohjolaisen osalta?”

Osa salissa istuvista ei näköjään ymmärrä tai halua ymmärtää, että Hyvinvointikuntayhtymällä on palveluissa vahva järjestämisvastuu. Omistajaohjauksen tulisi tarkoittaa talousraamikeskustelua ja palvelusopimuksien jumppaamista. Omistajaohjaus on kuitenkin käytännössä ihan jotain muuta, operatiivista askartelua ja myös sivusta johtamista. Yhtymän on kannettava maakunnallinen vastuu palveluista. Olen kuullut useasta suusta, että kaupungintalolla käytetään päivittäin paljon aikaa sekä Lahden viranhaltijoiden että poliitikkojen toimesta yhtymän asioiden puimiseen ja erilaisten varjoesitysten luomiseen yhtymän järjestämisvastuulla olevista asioista. Yhtymä on parantanut juoksuaan jatkuvasti vahvan johtajistonsa ansiosta. Samaan aikaan Lahden kaupungin talous on sukeltamassa muista kuin sote- syistä. Jos yhtymän päättäjiin ja johtoon ei ole luottamusta, meidät on erotettava. Jos on luottamusta, sotepuuhastelut on kunnantaloilla lopetettava ja kyettävä keskustelemaan isoista, strategisista linjoista.

Me keskustelemme nyt itse asiassa siitä, että demarien arvovaltaa Lahdessa on loukattu. Meidän pitäisi keskustella siitä, mitä on omistajaohjaus, oliko yhtymäkokousmalli sittenkään perusteltu, jos oli, miten toimii perussopimus ja pitäisikö sitä kenties muuttaa?

Yhteisyritys on ollut poliittisesti kiihottava kohtuullisen pieni yksityiskohta yhtymän valtavassa toimintakentässä. Poliittinen vastustus asialle saa tragikomedisen huipennuksen tänä iltana valiokuntaesityksen muodossa. Lahti on antanut omistajaohjauksena tiukan talousraamin yhtymälle. Yhtymässä on ryhdytty ennakkoluulottomasti toimeen palvelujen turvaamiseksi ja parantamiseksi ilman että kustannukset nousisivat. Lahti ohjasi kuitenkin yksittäisessä yritysasiassa vasemmistovetoisesti yhtymää ideologiaan perustuen. Kun Francis ja Terttu eivät tähän suostuneet, halutaan rankaista heitä, jotka kuuntelivat mielummin omantuntonsa ääntä kuin epäjohdonmukaista omistajaohjausta.

”Kosto, kauna ja kateus”- kolmen K:n voima vie tätä valiokuntakuntahanketta eteenpäin. Kulutetaan veronmaksajien rahaa ja päättäjien aikaa epäoleellisiin asioihin. Omaa harkintaa on aiemminkin yhtymäkokouksessa voinut kuunnella ilman erottamisvaateita kaikista luottamustehtävistä, viittaan aiempiin kokouksiin ja useisiin puolueisiin. Miksi juuri nyt, tehokkaampia ja saavutettavampia sote-palveluita edistäneet poliitikot ovat löysässä hirressä? Uskallan aprikoida todellisia syitä ääneen. Kokoomus on kirosana joillekin tässä salissa. Taloustietoisuus, monituottajuus, ihmisten valintoja kunnioittava politiikka ja ennakkoluulottomat ratkaisut eivät sovi kaikille. Vasemmalla puolella on myös hampaankolossa Francista kohtaan asioita, joilla ei ole mitään tekemistä yhteisyrityksen tai politiikan kanssa. Hampaankoloja ei riittänyt puhdistamaan oikeudenkaan päätökset, nyt halutaan ottaa oikeus omiin käsiin.  KD saattaa kantaa kaunaa Tertun menettämisestä. Nämä seikat kiedotaan nyt valiokunnan muotoiseen inkvisitioon.

Katsokaa aloitteen allekirjoittaneita. Hävettää, hämmentää ja pelottaa. Jyväskylässä käytetään valiokuntaa murhasta epäiltyjen saamiseksi pois luottamustehtävistä. Lahdessa halutaan rangaista henkilöitä, jotka ovat halunneet turvata kuntalaisille paremmat terveyspalvelut ja he kuuluvat allekirjoittajien mielestä väärään puolueeseen.

 

 

 

Avainsanat: