Lehtikirjoituksia 2011

Lahden seudun sanomat Thursdayna 3. Februaryta 2011

Usko suomalaisen viljan nvoimaan

Olen osallistunut viljaverstas- työskentelyyn viimeisen vuoden aikana ja olen päässyt lähemmäksi viljelijän ja

vilja-alan arkea. Samalla olen ollut mukana edustamassa kuluttajanäkökulmaa perheenäitinä ja suomalaisena

kuluttajana. Vierumäellä seminaarissa keskusteltiin suomalaisen viljan merkityksestä - monestakin eri

näkökulmasta. Seminaarissa pohdittiin mm. sitä, mitä suomalaisilla pelloilla tulevaisuudessa kasvaa ja mikä

on suomalaisen viljan imago?

Kuluttajan arkikäyttäytyminen ja asenteet ovat ratkaisevassa asemassa myös silloin, kun valitaan päivittäistä

leipää ja viljaa eri tarkoituksissaan. Leipomon näkökulmaa edustanut viipurilaisen kotileipomon puheenvuoron

käyttänyt TeppoYlä-Hemmilä kysyi osuvasti: ”Leivotaanko Suomessa vai suomalaisesta viljasta? On kyse

arvo ja talousasiasta. Leipomoiden kannalta oleellinen valinta tehdään arvopohjalta.”

Markkinatalouden sääntöihin kuuluu, että kuluttaja  saa sitä mitä haluaa. Arvovalintojen edessä olemme

kuluttajina joka päivä. Jos haluan kotimaista viljaa leipääni, minun on valistuneena ostajana tiedettävä/tiedusteltava

mistä viljasta leipäni on leivottu. Kaikki suomalaisen oloinen ei sitä välttämättä ole.

Suomen suosituimmat ruisleivät on nekin leivottu muusta kuin suomalaisesta viljasta. Kaupassa ne tuotteet, joita

ostetaan eniten, saavat jatkossakin parhaat markkinapaikat. Kuluttajan vastuu on siis suuri. Tiedostamisesta ja

omien arvojensa tunnistamisesta kaikki lähtee. Voidaan tietysti kysyä, onko sillä merkitystä mistä vilja tulee?

Mielestäni on, maku-, työllisyys-, kannustavuus- ja arvomerkityksessä. Lähiruoka on arvoiltaan enemmän

kuin halpa/halvin hinta. Markkinataloudessa piilee siis suuri mahdollisuus, joka on kätketty meihin kuluttajiin.

Saamme niitä asioita, joita osasimme arvostaa.