Laadukkaiden palvelujen järjestäminen on talouden kiristymisestä huolimatta on päättäjien ykköshaasteita tulevina vuosian. Vastuuta pitää kantaa kuntalaisista tasapuolisesti Kaupunkiseuduilla tehdyillä päätöksillä on suuri merkitys hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuudelle. Koulutettu henkilöstö, joustavat henkilöstöratkaisut ja ammattilaiset palveluntuotannossa voivat kääntää tuottavuuden nousuun. Se edellyttää asennetta viranhaltijoilta ja päättäjiltä. Ammattilaisille on kysyntää monissa eri tehtävissä ja on tärkeää, että jokainen ymmärtää yhteistyön merkityksen kuntalaisen ja veronmaksajan edun kannalta .Lahdessa on sosiaali- ja terveystoimialalla meneillään monia uudistuksia ja punaisena lankana kaikissa niissä pidetään palvelujen käyttäjän etua. Kun lastensuojelussa palvelurakenneselvitykset on tehty, tarkoituksena on , että organisaatio muuttuu vastamaan lasten etua parhaalla mahdollisella tavalla. Kun kotihoidossa on toteuttu organisaatiomuutoksia , tavoitteena on kotipalvelujen käyttäjän etu. Kun kunta tarjoaa sosiaaliasiamiespalveluita, on ensisijaisesti mietittävä palvelujen saatavuutta, toimintavarmuutta, riippumattomuutta, seudullisuutta jne.
Palvelujen tuottamisesta ei pitäisi nousta poliittisesti henkilökysymyksiä. Silloin olemme suljetun portin edessä, tie pitää olla auki kuntalaisten edun suuntaan. Operatiiviset asiat kuuluvat viranhaltijoille, poliittinen vastuu kulkee isommilla linjauksilla.Mediassa ja keskusteluissa on esiintynyt erilaisia kannanottoja sosiaaliasiamiestoiminnan järjetämisestä. Tavoitteena toimialalla on kokonaisvaltainen käyttäjien ja tuottajan etu.
Sosiaaliasiamiestoiminnan tarkoituksena on, että asiakkaat saavat neuvoja ja apua. Asiakkaan oikeuksista tiedottaminen ja neuvominen ja vuosittain tehtävä selvitys hallitukselle kuuluvat työhön. Sosiaaliasiamiehen puoleen kuntalainen voi kääntyä, kun ei esim.ymmärrä saamiaan päätöksiä. Toiminnassa ei vastata kelan, työvoimatoimiston, terveydenhuollon, velkaneuvonnan tai holhouksen palveluista. Kunnan pitää järjestää kuntalaisilleen palvelu ja se voidaan järjestää monella tavalla. Kuntakohtaisen mallin huonoja puolia on, että viranhaltija työskentelee yksin ja ammatillinen tuki, työnohjaus ja johto ei sisällä sosiaalialan ammatillisuutta. Myös työhön liittyvä selvityksen tekeminen on helpompaa silloin, kun palvelu tuotetaan riippumattomuuden periaatteella.. Asiakkaiden ja tekijän edun mukaista on, että seudulliseen malliin siirryttäessä palvelujen saatavuus esim. lomien yhteydessä ei kärsi. Kansalaisten tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu on lähtökohtana ja riippumattomuus työnantajasta ja vertaistuki työssä lisäävät asiakkaiden mahdollisuuksia parempaan palveluun.
Palvelurakenneuudistus halutaan toteuttaa niin, että sosiaaliasiamiehen työtä tehnyt sosiaalialan ammattilainen jatkaisi kunnan palveluksessa. Esimerkiksi lastensuojelussa kaivataan kipeästi sosiaalialan ammattilaisia työhön. Kuntalaisen ja veronmaksajan edun etsiminen ja uusien rakenneratkaisujen toteuttaminen yhteistyön hengessä on tuloksellisinta politiikkaa.