Mihin suuntaan autot ajavat ja muita elämää suurempia kysymyksiä

Mondayna 1. Decemberta 2014

Koko lahtelaisen kuntapoliittisen "urani" aikana on autojen pysäköinti ja liikennejärjestelyt keskustan alueella kiihdyttäneet tuntoja ja jakaneet päättäjien mielipiteitä. On väännetty kättä toriparkista, sen järkevyydestä ja kannattavuudesta ja tapetilla ovat muutkin parkkiasiat. Nyt fokuksessa on aleksanterinkadun liikenne ja mihin suuntaan autot ajavat. Koska olen päättäjänä ollut näistä päättämässä, katson tarpeelliseksi kaiken sen mediahuomion vuoksi jota aiheet ovat saaneet, perustella omaa mielipidettäni ja äänestyskäyttäymistäni kyseisissä asioissa. Poliittisesti ajatellen asiat ovat mielestäni saaneet ajankäytöllisesti ja palstatilana jo ehkä liikakin huomiota, mutta tämä vaatimaton tekstipätkäni on lähinnä avuksi niille, jotka miettivät mitä ja miksi se Niinistö on näistä aiheista mieltä. Nämä aiheet kun tuntuvat olevan myös niitä, joiden tiimoilta tulee jättimäärin niin asiallista kuin asiatonkin palautetta päättäjille.

Toriparkki ja keskustan kehittäminen kokonaisuutena ovat osa Lahden keskustan ja koko kaupungin viihtyisyyden ja vetovoimaisuuden näkökulmasta suunniteltuja projekteja. Torin seutu on päässyt näivettymään. Puolsin aikanani toriparkin valmistumista siksi, että antaa keskustaan tilaa muillekin kuin autoille. Autojen paikoitukseen joutaa maanalainen paikka, jonne on helppo ajaa ja sitten on liikkua keskustassa ja keskustan likkeissä vapaasti. Tuolloin ajatuksena oli kehittää kävelykeskustaa. Toriparkki oli osa koko keskustan kehittämissuunnitelmaa, johon liittyi kiinteästi matkakeskuksen rakentuminen, keskustan liikennejärjestelyt kokonaisuutena ja koko keskustan vetovoimaisuuden kehittäminen yritysten ja asukkaiden näkökulmasta.

Autojen liikkumissuuntiin liittyvän päätöksen Aleksin osalta teki tekninen lautakunta osana yleissuunnitelmaa tässä taannoin. Lautakunta oli sitä mieltä, että Aleksin liikenne pidettäisiin kaksisuuntaisena. Koska kaksisuuntaisuudessa keskustan järjestyjen osalta nähtiin myös haasteita, kaupunginjohtajan päätöksellä telan päätös otettiin kaupunginhallitukseen otto-oikeudella käsiteltäväksi. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja halusi kuitenkin mielipiteitä jakaneeseen asiaan kaupunginvaltuuston tahtotilan selkänojaksi ennen päätöksentekoa. Siksi talousarviovaltuuston suurin keskustelunaihe oli viime maanataina aleksanterinkadun ykis/kaksisuuntaisuus ja aihetta käsiteltiin kokouksessa. Kokoomuksen ryhmän kanta oli kokouksessa Aleksin kaksisuuntaisuus osana yleissuunnitelmaa. Olin tuolloin ryhmän linjassa, koska kaksisuuntaisudella on toki perusteensa ja ennen kaikkea ryhmäpäätöksestä, joka tehtiin valtuuston kokousta varten, ei ihan kevein perustein voi poiketa. Valtuuston tahtotila yhden äänen enemmistöllä oli, että aleksin liikenne on yksisuuntainen ja aleksi ja vapari toimivat ns. katuparina toisilleen. Valtuusto puhui ja on kaupungissa ylintä päätäntävaltaa käyttävä elin.

Koska asia oli otettu kaupunginhallitukseen otto-oikeudella, se palautui meille tänään maanantain kokoukseen. Päätösehdotus yleissuunnitelmasta oli laadittu valtuuston tahtotilan mukaisesti. Katsoin oikeudenmukaiseksi ja oikeaksi kunnioittaa demokratiaa ja valtuuston tahtoa ja olin päätösehdotuksen takana. Teknisesti ottaen ryhmämme päätös koski valtuuston kokousta ja valtuuston tahdon jälkeen on vaikea lähteä polkemaan demokratiaa. Tänään kaupunginhallituksen päätös koski tahtotilaa liittyen keskustan yleisiin kehittämissuunnitelmiin. Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, asiat päätetään lopullisesti vasta aikanaan teknisessä lautakunnassa ns. käyttösuunnitelman yhteydessä.

Yksi- ja kaksisuuntaisuudelle ja myös kävelykeskustalle on olemassa hyviä ja järkeviä perusteita osana keskustan yleissuunnitelmaa. Kun Oulussa tehtiin rotuaaria, kohtasi hanke tuolloin suurta vastustusta. Ilman keskustelua ei keskustojen muutostyöt ole sujuneet missään kaupungissa. Summa summarum, ei kannata tehdä autojen ajosuunnista tai parkkipaikoista elämää suurempaa asiaa. Elämä jatkuu, toivottavasti tulevaisuuden vireässä ja viihtyisässä Lahden keskustassa, jossa kiista autoilusta ei nouse elämää suuremmaksi kysymykseksi. Kun matkakeskus, keskusta, rantakartano ja kaikki kaupungin keskustan kehityskohteet ovat valmiita, voimme lopullisesti arvioida tämänhetkiseen viisauteemme perustuneita päätöksiä ja niden tarkoituksenmukaisuutta.

Avainsanat: