Lahden terveyskioski

Sundayna 25. Aprilta 2010

Lahden kaupunki on laajentanut uusien toimintatapojen käyttöönottoa terveydenhuollon palveluissa. Lahti otti 10.3 suurista kaupungeista ensimmäisenä käyttöön matalan kynnyksen terveyspisteen eli terveyskioskin, josta saa neuvontaa ja apua ilman ajanvarausta. Lahden kioski on maan toinen. Sitra eli Suomen itsenäisyyden juhlarahasto rahoittaa Lahden kokeilua. Sitra tuo uusia käytäntöjä ulkomailta Suomeen kokeiltavaksi. Terveydenhuollon kustannusten kasvaessa on syytäkin miettiä tarkasti millaisia uusia tapoja löytyisi palvelujen tuottamiseksi ja asiakkaan parhaaksi. Sosiaali- ja terveystoimi tavoittelee kokeilulla myös lisää tehokkuutta. Kokeilu on osa kaupungin tuottavuusohjelmaa. Terveysongelmien varhainen löytyminen ja  jatkohoitoon ohjaaminen  säästävät terveysmenoissa..

Terveyskioski täydentää olemassa olevia palveluita. Toiminta helpottaa esim. terveysasemien työpaineita. Kioskilta ei saa lääkärin palveluita, mutta lähetteen lääkärille voi saada. Kioski toimii kolmen hoitajan työvoimalla. Sähköiset järjestelmät on luotu niin, että ne toimivat yhteen muiden terveydenhuollon järjestelmien kanssa. Aukiolot ovat  laajat, kioski palvelee arkisin 10 – 20, lauantaisin 9 – 18.

Palvelut on viety kauppakeskus Trioon eli sinne, missä ihmiset muutenkin asioivat. Asiakkaan ei tarvitse varata aikaa. Kioskiin voi kävellä sisään ja jäädä odottamaan hoitajan vapautumista. Kioskista voi saada neuvoja tai hoitoon ohjausta. Myös pienet toimenpiteet kuten verenpaineen mittaus onnistuvat. Kioskissa voidaan toteuttaa myös rokotusohjelmia, sikainfluenssa rokotukset on viime aikoina järjestetty kioskissa. Alkuperäinen arviokäyntimääristä oli 30-40 potilasta päivässä, Ensimmäisen toimintakuukauden aikana kioskilla oli 1 228 käyntiä (n. 52 käyntiä/päivä), joista n. 5 % tekivät muut kuin lahtelaiset.

Lahden seudulla on meneillään kuntaliitosselvitys.  Kioski toimii nyt jo siten, että ihmiset kuntarajoista riippumatta voivat käyttää palvelua. Näin kioski toimii  edelläkävijänä  sellaisena palvelun esimerkkinä, joka ei rajaa mitään ihmisryhmiä pois iän, sukupuolen, aseman tai asuinpaikan perusteella. Suuri suosio on saanut aikaan sen, että terveyskioskilla asioivat ovat saaneet varautua jonottamaan. Jonot eivät ole muodostuneet kuitenkaan ongelmaksi.

Kioskissa voidaan toteuttaa yhteistyötä kunnan ja erilaisten järjestöjen ja yhdistysten kanssa. Terveyskioskissa käynnistyy erilaisia teemoja huhti- ja toukokuussa..